tisdag 15 maj 2007

Bakdax...


Idag blir det baka av, för i morgon blir min sista dag på praktiken.

Måste ju fixa lite fikabröd till 14:30 fikat!


Vill ni ha receptet på mina kanongoda chokladmuffins som smakar lite åt kladdkakehållet samt en urgod chokladkaka??


Scrolla då vidare neråt:


Chokladmuffins

Ugnstemp: 200grader, varmluft 175grader


100g margarin

2 ägg

2½ dl socker

1½ tsk vaniljsocker

1 kkr salt

4 msk kakao

2 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver



  • Ställ veckade pappersformar i en långpanna eller på en plåt.

  • Smält matfettet och låt det svalna.

  • Vispa ägg och socker pösigt.

  • Tillsätt de övriga ingredienserna.

  • Blanda till sist i matfettet.

  • Fördela smeten i formarna.

  • Fyll dem inte till mer än tre fjärdedelar.

  • Grädda mitt i ugnen i ca 10minuter.


Chokladkaka


Ugnsvärme: 175-200grader


3 dl socker

3 dl vetemjöl


2 tsk bakpulver


1 tsk vaniljsocker


2 msk kakao


150g smält och avsvalnat margarin


3/4 dl mjölk


3/4 dl kokande vatten




  • Blanda alla torra ingredienser

  • Tillsätt smöret och de lätt uppvispade äggen

  • Blanda till sist ner mjölken och vattnet

  • Häll smeten i smord och bröad medelstor form

  • Grädda i ca 40 minuter

Lycka till nu!


KramKarin





2 kommentarer:

Laila sa...

Å jag som trodde du skulle baka för min skull....... ;-)

netha sa...

Mums och dubbelmums!